Een dagje Casares

10 september 2021 - Casares, Spanje

Vanmorgen toen we opstonden kon je de brandlucht ruiken. Terwijl we aan het ontbijt zitten zien we de blusvliegtuigen alweer vliegen. In de krant lezen we de ernst van alles. Een brandweerman om het leven gekomen en duizende mensen geëvacueerd. Ook zijn er wegen afgesloten.

We gaan vandaag “ons” dorp Casares verkennen. Tot nu toe zijn we alleen op het dorpsplein geweest.
We gaan met de auto en zetten de auto in de parkeergarage. Midden in het dorp, in de bergen is gewoon een parkeergarage van zeven hoog! Prachtig uitzicht natuurlijk.
We lopen naar het centrum en drinken eerst een lekkere dubbele espresso en lopen dan naar de ruïnes op de top. Valt allemaal reuze mee. We komen langs een galerij met mooie schilderstukken van een voor Spanje bekend schilder. Zelfs Brad Pitt en Angelina Jolie zijn er geweest.
Al stijgend komen we aan bij de begraafplaats. Ook indrukwekkend, de lichamen liggen in een soort nis

Verder omhoog komen we bij de ruïnes  Het uitzicht is mooi! Op de terugweg nog even langs het souvenirwinkeltje en we gaan in het dorp nog even de kerk in. We drinken wat op een terras en besluiten de locales te ondersteunen en gaan heerlijk vlees halen bij de slager en brood bij de bakker. We gaan dus zelf koken vandaag.

Als we terugkomen bij het huisje zien we dat de bosbrand  zich verder uitbreidt. De helikopters vliegen nu af en aan met water.

Als we, zoals iedere avond, op ons terras zitten kijken we rond tien uur naar achter waar de brand is (achter de bergen) . We schrikken heel erg want de lucht is helemaal rood, we zien nog net geen vlammen. We hebben deze avond nog met Shirley gepraat, zij is de eigenaresse van het huisje  zij zei dat er voor ons geen gevaar is omdat het aan de andere kant van de berg is.

Maar nu zijn we toch wel een beetje bang.