Laatste tripje

20 juli 2019 - Arad, Israël

Vandaag staat Masada en de dode zee op het programma.

Na eerst onderweg een kop koffie te hebben gedronken zakken we de berg af naar de dode zee. De dode zee ligt ver onder de zeespiegel en is het diepste punt op aarde. Onderweg nog wat foto's nemen, het blijft indrukwekkend om hier te rijden.

We besluiten eerst naar Masada te gaan. Het is niet druk en kopen gelijk een entree kaartje, bestemd voor het museum, een voorlichtingsfilm en de kabelbaan naar boven. Je kan ook met het 'snake path' naar boven, maar omdat het zo extreem warm is, is dit pad afgesloten. We zien het wel liggen en het lijkt een hele uitdaging.

Na het museum en de film, in de kabelbaan. We zijn alleen in de cabine, maar het ritje duurt maar 3 minuten over een afstand van 900 meter. Boven gekomen vallen we van de ene in de andere verbazing. Omdat we het filmpje van te voren gezien hebben, kun je wat beelden erbij bedenken, Heel interessant. Mooie foto's gemaakt natuurlijk. Prachtige vergezichten. Wat wel parten speelt is de warmte, ca. 40 graden.

We gaan weer naar beneden met de kabelbaan, kom je door een winkel en restaurant. We eten een hapje en gaan op weg naar Ein Gedi,

Ein Gedi is een oase in de woestijn, met een kibboetsgemeenschap. Er is ook een botanische tuin. We kopen kaartjes en krijgen een uitleg van ca. 15 minuten van een mevrouw.

We gaan op weg, maar na een aantal mooie botanische planten hadden we het wel gezien. Veel te warm. Ook de kibboets waargenomen en we rijden terug naar de dode zee.

Eindelijk een plekje gevonden voor de auto en een schaduwplekje op het strand. Het is 45 graden op het strand! Het gebied daar staat vol met gigantische hotels, niet echt gezellig.

We gaan de zee in en blijven drijven, en dat was het voor ons. Het water was zo warm dat je er een ei in kon koken, dus van opfrissen was ook geen sprake. we hebben allebei ervaren hoe het is om in de dode zee te drijven, kunnen we ook weer afstrepen.

We drinken nog wat en gaan richting ons huisje. Nog lekker gegeten bij Muza. Op naar morgen, de terugreis!