Op naar het tweede appartement

13 juli 2019 - Be'er Sheva, Israël

Vanmorgen koffer dichtgemaakt, de boel opgeruimd en weg uit Bat Yam.

Voordat we doorrijden naar het tweede appartement in Beer Sheva, rijden we naar Jaffa. Een deel van Tel Aviv. Wat een leuk dorpje of stadje, wat het ook is. We lopen door de smalle steegjes met de kunstenaars die daar hun zaakje hebben. Het pleintje met de marktkooplui en het mooie park. Bovenop het park heb je een prachtig uitzicht over Tel Aviv. We nemen een ontbijtje, zeg maar gerust ontbijt. Wel allemaal heel lekker zoals alles wat we tot nu toe in Israel gegeten hebben. We lopen langs de haven, heerlijk. Hier komen we erachter dat de Jaffa sinaasappels hier vandaan komen. Logisch eigenlijk, maar ja je moet de link maar net leggen. Beneden lopen we nog even over de flea market. Daarna naar de auto, airco, het is ca. 40 graden, te warm dus om door een winkelstraat te lopen.

We gaan richting het zuiden, Beer Sheva. De weg er naar toe is prachtig, heel anders dan de wegen en omgeving in het noordelijke deel van Israel. Je merkt nu ook hoe veelzijdig het land is.

Aangekomen bij ons appartement, wat prachtig is, lijkt t wel een spookstad. Wat blijkt, het is sabbath. De joden doen dan helemaal niets. Ze werken niet, rijden geen auto, echte fanatieke gebruiken geen electronica of telefoons. De sabbath of shabbat begint op vrijdag rond twee uur in de middag en eindigt na zonsondergang op zaterdag.  Op het moment dat ik dit verhaal zit te typen hoor je dat de stad langzaam ontwaakt, auto's rijden voorbij, muziek begint te spelen en we horen zowaar mensen.  Ook het openbaar vervoer rijdt niet of heel beperkt. We wilde gisteravond nog naar Tel Aviv met de bus vanuit Bat Yam, maar de gewone bussen reden niet. een enkele maar dan zouden we in Bat Yam terugkomen, weer aan het andere eind van de stad (zie dinsdag 9 juli). Ook onderweg was het opvallend rustig.

Even relaxen, douchen en gaan eten. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Alles was dicht. Na een half uurtje rond gelopen komen we een restaurantje tegen, en het was open! Toch niet zonder eten naar bed.

We hebben bij het appartement een heerlijke patio, waar we nog gezellig een borreltje drinken voor we gaan slapen.